Oracle har bestemt seg for å erstatte Ask med Yahoo! i Java-oppdateringer

av Gabriel E. Hall - -

I mange år har Oracle blitt beskylt for å fylle viktige Java-oppdateringer med Ask Toolbar. På denne måten har søketilbyderen Ask hatt økende antall brukere på en daglig basis. Dersom du aldri har hørt om «bundling» før er du veldig heldig fordi du da ikke har opplevd denne villedende markedsføringsteknikken og ikke har blitt lurt til å installere uønskede programmer på datamaskinen din. Utviklerne av Ask Toolbar har i mange år støttet Oracle ved å merke av verktøylinjen som standard i nye Java-oppdateringer og andre kritiske oppdateringer. Som et resultat av dette har folk som har en tendens til å installere slik programvare i all hast klikket på «Neste»-knappen uten å lese meldingene. Dermed har de sannsynligvis oppdaget at verktøylinjen Ask er blitt installert og at search.tb.ask.com er angitt som standard søketilbyder. Folk er stadig opprørte over «bundling» og krever at dette blir forbudt, spesielt når det er snakk om legitime og populære programvarer som Java fra Oracle. I stedet for å slutte å legge ved tredjeparts-apper sammen med Java-installasjoner og oppdateringer, erstatter Oracle Ask med Yahoo!

Denne nyheten ble annonsert forrige onsdag ved det årlige møtet. Leder i selskapet, Marissa Mayer rapporterte om en ny markedsføringsstrategi som påstås å hjelpe søketilbyderen Yahoo! tilbake på markedet. Få detaljer er dessverre oppgitt foreløpig og det er ennå ikke kjent hvor mye Yahoo kommer til å betale Oracle for muligheten til å få flere brukere. Faktum er imidlertid at Oracle kommer til å begynne å promotere søkemotoren Yahoo! via Java-installasjoner og -oppdateringer fra og med denne måneden. I følge ekspertene er det usannsynlig at denne taktikken kommer til å hjelpe Yahoo! med å komme opp på nivå med de gjeldende gigantene, inkludert Google og Bing.

Sikkerhetseksperter prøver å forby «bundling», men dette er ingen enkel oppgave. De advarer folk daglig om at hundrevis av potensielt uønskede programmer, adware, nettleserkaprere og andre nett-trusler lurer seg bak freeware-programmer, inkludert Java, Flash Player, Media Player og andre populære installasjonsprogrammer og oppdateringer. Det er oppdaget at den samme markedsføringsstrategien normalt benyttes for å spre Delta-homes.com [Delta-homes.com], Omiga Plus, [Omiga Plus], mystartsearch.com [mystartsearch.com] og lignende nettleserkaprere. På tross av at kritikerne høylytt navngir «bundling» og denne markedsføringstaktikken som villedende og forkastelig, virker det som at utviklere av søkemotorer er bestemt på å gjøre hva som helst for å tjene penger. Vær oppmerksom på at uansett om søkemotoren angis frivillig eller mot din vilje, så vil den generere inntekt fra reklame, sporing av brukere, omdirigeringer til sponsede nettsider og lignende aktiviteter.

Dersom du vil forbli trygg og unngå irriterende endringer av standard startside og søkemotor av Ask, Yahoo eller en annen tvilsom søkeside, bør du alltid være så forsiktig som mulig under installasjon av gratis programvare. Sørg for at du analyserer hvert eneste steg i prosessen og fjerner markeringer som sier «Angi Yahoo som startside og standard søkemotor i Chrome og Internet Explorer, og få Yahoo som din ny fane-side i Chrome.» Dersom du foretrekker å bruke Yahoo! eller Ask-søk kan du selvfølgelig gjøre dette. Når du mottar et tilbud om å installere programmer via andre programvarer bør du imidlertid behandle det som en advarsel og avslutte installasjonsprosessen. Dette er rådet fra sikkerhetseksperter som vil hjelpe deg med å holde datamaskinen trygg.

Oracle har bestemt seg for å erstatte Ask med Yahoo! i Java-oppdateringer skjermbilde
Oracle har bestemt seg for å erstatte Ask med Yahoo! i Java-oppdateringer skjermbilde

Om forfatteren

Gabriel E. Hall
Gabriel E. Hall - Lidenskapelig virusforsker

Gabriel E. Hall er en lidenskapelig malware forsker som har jobbet for viruset.no i nesten et tiår.

Kontakt Gabriel E. Hall
Om selskapet Esolutions

På andre språk


Filer
Programvare
Sammenlign
Lik oss på Facebook